Coaching ledere for forandring – 5 grundregler

Hvordan kan du overbevise ledere til at ændre?
Executive coaching tilbyder en enorm mulighed for at udnytte det talent og ressourcer af ledere.
Coaching er ikke længere forbeholdt problem ledere. Det er ofte søges af top kunstnere hvis organisationer værdsætter deres vækstpotentiale. Men ikke alle coaching er den samme.
Etablering af grundregler
Her er fem principper, der bør afklares i begyndelsen af coaching processen. I begyndelsen, skal trænere præcisere spillereglerne med den udøvende magt, de vil coaching samt den arrangerende organisation.
1. fortrolighed, forventninger og engagement: træneren skal være klar over, hvad vil blive delt med lederens boss og hvad vil blive behandlet fortroligt. Justering af coaching mål med organisationens målsætninger er afgørende.
2. referencerelationer: der skal være klarhed blandt de organisatoriske kontakt (chef eller HR repræsentant), coach og leder.
3. metoder til indsamling af oplysninger: nøglen interessenter, teammedlemmer, direkte rapporter og andre involverede vil blive kontaktet af både træner og leder.
4. at gøre retsafgørelser, fastsættelse af mål og overvågning af fremskridt: coach hjælper lederen og nøgleinteressenter fastholde objektivitet. Trænere skal fokusere på én eller to adfærd, uden dom, og lette ærlig deling om fremskridt.
5. hvordan, hvorfor og Hvornår coaching vil ende: Coaching parametre skal angives i begyndelsen af engagement, med milepæle for at vurdere fremskridt og en afslutningsdato (normalt 12-18 måneder).
Det er afgørende at præcisere i begyndelsen, som klienten er. Når coach og leder forstå, at selskabet er den faktiske klient, så spillereglerne er lettere at acceptere. Når spillereglerne er blevet fundet, kan ikke de bøjes.
MÃ¥ling af Coaching succes
Succes er ikke målt ved:
-Hvor godt lederen udfører coach’s hjælp. Det skal bedømmes pÃ¥ hvor godt han eller hun udfører efter træneren har forladt scenen.
-Hvordan ledere mener om deres egne fremskridt. Det skal bedømmes på ændringerne interessenterne opfatter.
-Lederens positive følelser mod, og forholdet til træneren. Sand succes måles af resultater.
Coaching kan være skræmmende for nogle ledere, som de skal være villige til at være sårbar og åben. Det er spændende for dem, der omfavner det og forpligte sig til at ændre. I modsætning til forvaltning videnskab, akademisk teori eller consulting er coaching en spændende interpersonelle rejse. Trænere og deres klienter danne stærke bånd bygger på tillid, åbenhed, tillid og præstation.